brimikshallon

Alla inlägg den 6 augusti 2018

Av Kerstin Frithiof - 6 augusti 2018 06:20


Troells utvandrarserie går just nu på TV.. Jag vill minnas, att det var alldeles utomordentliga filmer, men jag hoppar dom och går till originalet.. Böckerna..


Givetvis är dom här mänskorna en skapelse av författaren, men jag har en känsla av att tillvaron för dom flesta var ungefär som beskrivs..


Jag slås av hur oerhört mycket  r e l i g i o n e n  betydde för bara 170 år sedan.. Alla var troende och  r ä d d a.. För prästen, länsman, kyrkvärden och i slutändan Gud..


Det var ju rent förfärligt.. Och jag misstänker att det fortfarande är rent förfärligt.. Den gamla lutherska gudsstaten hänger nog fortfarande kvar på sina håll.. För att inte tala om alla dessa  s e k t e r.. Och alla, alla har dom den enda sanningen.. Andra får inte vara med på tåget.. Bortstötning och uteslutning gäller.. Nu såväl som då..


Jag undrar hur Jesus själv skulle ha ställt sej till all denna uteslutning och misstänksamhet.. Han, som åt tillsammans med syndare, och som välkomnade alla, tillåmed  k v i n n o r  och skatteindrivare, under förutsättning att dom var judar, förstås.. Fast.. Han tummade ibland på den regeln också..


Och all denna  s t r ä n g h e t  och misstänksamhet mot allt som är det minsta lilla  r o l i g t.. Kal-Oska och Kristina hade faktiskt  b e h ö v t  ha lite roligt ibland..


Man kanske ska betänka, att Jesu första kraftgärning utfördes på ett  k a l a s  när vinet tröt.. Och han förvandlade vatten till vin.. 


Tja, vem är jag att tala om religion.. Det är det lärda och olärda män, framför allt  m ä n, som har gjort i 2000 år snart, och som jag ser det, lagt till och dragit ifrån som det passat  d o m.. 


Man ska kanske bli som ett barn, och det sa Jesus själv, och glömma dogmer och förbud..


Är jag troende.. Svaret måste bli "tja".. Är jag gudsförnekare.. Även detta svar måste bli "tja".. Tänker jag ofta på dom stora, svåra frågorna.. Svaret måste bli ett obetingat "ja"..


 

Den här vackra blomman fick jag av B. när hon hämtade sin lilla skorpsmula i går.. Jag tycker den passar bra till det jag skrivit härovan..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards