brimikshallon

Alla inlägg den 8 maj 2018

Av Kerstin Frithiof - 8 maj 2018 13:15

     

Idag på förmiddagen har jag och Agneta och lånehunden Svante varit på Listers huvud och gått den geologiska stigen: 54 meter över havet, ner till havsytan och upp 54 meter på ytterligare en stig..


Det var mödosamt, men väl värt mödan.. Går man geologiska stigen kan man följa hur strandlinjen legat under årtusendena..


 

Från parkeringsplatsen upp mot "huvudet".. Anordningen till höger är en f.d militärangelägenhet.. Numera är den omgjord till rastplats och ägs av  k u n g e n.. Han fick i femtioårspresent..


 

Uppe på ängarna blommar fågelbärsträden.. Man kan se var kossorna har betat i kronan..


 

Bokarna är som vackrast precis när dom slagit ut..


 

Längs den geologiska stigen kan man följa hur tiden och vattnet har tärt på stenarna.. Högst upp är dom stora och stigen brant.. Där gick det undan med smältningen.. Bilden från halva sträckan..


 

Nere vid vattenytan med Hanö en bit ut..


Sen kunde jag inte ta flera bilder.. Jag lyckades med att komma åt en knapp på kameran som låste den totalt, och inte begrep jag att jag hade gjort det heller.. Inte förrän jag kom hem och började vrida och vända på apparaten..








Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards