brimikshallon

Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Om att manipulera..

Av Kerstin Frithiof - 29 januari 2013 08:57

Nu är nästan all snön borta..

--Ett par dar med god vind och sol så har vi blivit av med eländet, sa matte i morse när vi kissrundade..


Vi gick förresten en annan runda i morse..

Det var så här.

Precis när vi kommit ut på gården kom Müller med mänska.. Lilla mor gav hals förstås och det  h o n  gör gör lilla Hallon..

För att inte gå i hälarna på Müller tog matte en annan väg med vovvarna..

--Tänk om jag kunde få er att fatta att man inte ska ge hals på det viset, sa matte och såg bekymrad och skamsen ut..


Det är konstigt.. Matte har helt fått lilla mor att sluta upp med vrålande och hoppande framför  d ö r r e n..

--Hur har du burit dej åt, var det nån som frågade..


--Jo, sa matte.. Istället för att snabba på med koppplet så fort Nellie började skrika, så  v ä n t a d e  jag tills hon tystnade.. D å  satte jag på det.. Och på den vägen är det..


--Aha, du belönade det  ö n s k v ä r d a  uppförandet, sa bekanten.. Vem har du lärt  d e t  av..

--Tja, hundexpeten Caesar Milan så nåt på TV om att hitta rätt uppförande och belöna det, sa matte.. Och jag tog till mej rådet och på den vägen är det..


Jaha.. Det är alltså så att matte  m a n i p u l e r a r  vovvarna..

--Just det.. Visste jag bara hur jag skulle manipulera  d e j  till att sluta bromsa när vi går i koppel så skulle jag göra det på stört, säjer matte förargat.. Och kunde jag så få er till att sluta skälla på andra hundar vore lyckan fullkomlig.


Nu är det inte så att matte har manipulerat vovvarna till ett korrekt uppförande framför dörren på ett kick.. Ånä, det har tagit sina modiga två månader, men nu börjar beteendet bli befäst.. Vi sätter oss stillsamt överst på trappan och väntar till matte ger tecken att vi får komma ner och sen är vi  n ä s t a n  tysta.. Det sista momentet behärskar vi inte riktigt till fullo ännu, men matte är vid gott hopp.. Vi också..













 
 
Ingen bild

Britta

29 januari 2013 09:50

Hej, hoppas allt är bra med er! Tänkte komma och hälsa på i veckan om det passar. Har varit så nervös inför att träffa Nellie igen, rädd för att saknaden ska göra sig alltför påmind men nu tror jag nog att det skall gå bra.
Jag VET ju att hon har det sååå bra hos er, hon älskar det livet du ger henne!
Vi hörs sen. Kram

Kerstin Frithiof

30 januari 2013 09:20

Hej..
Du är välkommen, men ring innan för att kolla om vi är hemma..
Ja, hon h a r det bra här hos oss och vi har anpassat oss till varandra..
Eftersom vädret är som det är och eftersom foten inte är bra ännu så blir det inte s å långa promenader.. Men det kommer väl andra tider..
Allt gott..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 25 april 09:49


  I går åkte jag förbi strandängarna, där Sweden Rock har sin spelplats, och  fann, att man redan börjat jobba där..    Då slog det mej: Det är inte ens två månader kvar tills det rockas loss här i Norje..   Alla vi norjebor  ä l s k a r  r...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 22 april 14:24


  Det händer faktiskt att solen skiner ett litet tag.. En, som  d å  passar på att hitta en varm och solig fläck, är lilla  herr Rönnerdahl: Jag förstår honom.. Och kallar bilden "Solkatt".. Riktigt fyndigt om jag får skryta lite..   Vad ...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards