brimikshallon

Direktlänk till inlägg 18 april 2017

Att duga eller inte..

Av Kerstin Frithiof - 18 april 2017 07:40

    

Så var det då slut med helgdagar för den här gången.. Matte och hunden trivs bäst när det är vardag ovh liv och rörelse..


Idag är det mattes tur att bjuda U. på lunch och det är inte utan att hon ängslas en smula.. Inte för att hon tror att inte maten ska bli god (mattes mat är alltid god, tillomed när hon råkat salta på redan rimmat fläsk, vilket var fallet häromdan)..


Nä, vad som får min mänska att ängslas en smula är, att huset inte ska vara  r e n t  nog. U. har nämligen en släng av bacillskräck.. Dessutom är hon oerhört  o b s e r v a n t.. Och inte är hon rädd för att framföra sin åsikt om det hon ser.. Heller..


Om inte huset är direkt  v ä l s t ä d a t  beror det på att matte gör sånt som hon tycker är mycket roligare än att putsa och feja.. Sticka exempelvis.. Eller gå ut med vovven.. Eller läsa.. Eller.. tja.. göra  v a d  s o m  h e l s t  utom städa..


--Betyder det, att du är  m o r a l i s k t   f ö r f a l l e n  och inte duger, matte.. Lilla hunden vet inte riktigt på vilket ben han ska stå.. Visst vill han att matte ska vara nöjd och glad och pyssla med det hon finner trevligt, men  s a m t i d i g t  är han rädd, att hon ska få rykte om sej att vara en latmaja.. Eller värre: en skitmaja..


--Är  d u  inte rädd för att framföra dina åsikter om ditt eller datt, matte..


--Nä, men jag  p å p e k a r  aldrig sånt, som inte faller mej på läppen.. Om jag inte tillfrågas förstås..För övrigt är det inte mycket jag lägger märke till..


Lilla hunden  v e t,  att det inte är mycket matte lägger märke till.. Det är nämligen först  n u,  efter ett långt liv, hon har upptäckt hur många  e k a r  det finns i omgivningen..


--Måtte, måtte inte folk hugga ner dom, säjer matte med ångest i blicken.. Massor av mänskor ger sej nämligen till att ta ner månghundraåriga ekar bara för att dom fäller löv om höstarna..


--Jag får ont i magen när jag tänker på det, säjer hon och ser fruktansvärt bedrövad ut..


--Jag blir  f o l k i l s k e n  när jag hör talas om sådan vandalism, säjer hon och börjar arga till sej..


       


--Ibland, säjer min mänska med ångest i blicken.. Ibland tror jag att mänskan är ett cancergift, som en dag tar död på vår jord.. Och får hon tillräckligt med tid på sej tar hon nog kål på hela universum..























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 25 april 09:49


  I går åkte jag förbi strandängarna, där Sweden Rock har sin spelplats, och  fann, att man redan börjat jobba där..    Då slog det mej: Det är inte ens två månader kvar tills det rockas loss här i Norje..   Alla vi norjebor  ä l s k a r  r...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 22 april 14:24


  Det händer faktiskt att solen skiner ett litet tag.. En, som  d å  passar på att hitta en varm och solig fläck, är lilla  herr Rönnerdahl: Jag förstår honom.. Och kallar bilden "Solkatt".. Riktigt fyndigt om jag får skryta lite..   Vad ...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards