brimikshallon

Direktlänk till inlägg 28 juni 2023

Liten språkövning..

Av Kerstin Frithiof - 28 juni 2023 07:58


Fladder, flidder... In kom en   f j ä r i l   fladdrande.. en, som var intresserad, var herr Rönnerdahl.. Förstås..


Jag släppte ut flygfäet.. Givetvis.. Och den fladdrade iväg..


Jag kom att tänka på vad  v i  kallade fjärilar i min barndom.. Jo  v i n g a l ö g.. (Vi sa "g" istället för "k" och tvärtom, "t"  blev "d".. Och annat, som jag inte på rak arm kommer ihåg.. Vi var nog fortfarande ganska  d a n s k a)..


Nåväl.. Sen kom jag att tänka på att tyskarna kallar fjäril för Schmetterling.. Det ska nog härma ljudet från vingarna när den fladdrar iväg.. Engelsmännen säjer butterfly, eller smörflue som Victor Borge översatte det..


Danskarna har nog det finaste fjärilsnamnet.. Dom säjer sommerfugl.. Sommarfågel alltså..


Dom som har läst "Röde Orm", Frans G. Bengtssons fantastiska vikingaskröna, minns kanske att en av figurerna hette just Sommarfågel.. Olof Sommarfågel..


Här hade det varit passande att sätta in en bild på en fjäril, men eftersom jag är allt annat än begåvad naturfotograf, kan jag inte stå till tjänst..


Regnet drog bort och nu är det lika tryckande varmt  som förrut.. Pust..






















 
 
Göran

Göran

28 juni 2023 09:45

Tips! Googla efter bilder på fjärilar så kan du norpa en bild därifrån om du vill ha bilder du inte redan har lagrade. Det gör jag lite då och då. Och man behöver inte gå så långt tillbaka i min blogg så skrev jag faktiskt om en speciell fjäril (med lånad bild från Google). Lycka till!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Kerstin Frithiof

29 juni 2023 15:11

Jo, apropå fjärilar: Två gånger i mitt liv har jag sett en makaonfjäril, men nån kamera hade jag inte med mej.. Förresten är det länge sen..

Tänk iallafall så mycket liv som myllrar omkring oss, och som vi oftast inte ens märker..

 
Ingen bild

Birgit

12 juli 2023 00:58

Jag har träffat på makaonfjärilar två gånger. Den ena gången hade jag tillgång till kamera men det var inte till någon hjälp. Inte så att den inte satte sig för det gjorde den, men den satt aldrig så länge att det fanns en chans att komma på fotoavstånd. När jag närmade flög den snabbt vidare, satte sig, jag efter, fjärilen flög på nytt. Till slut fick jag ge upp försöken och fjärilen försvann. Men häftigt att se den var det. Den andra fjärilen betedde sig likadant så det var lika så gott att jag inte hade någon kamera inom räckhåll.

Kerstin Frithiof

12 juli 2023 08:33

Den första jag träffade på var på Södra Hoka, lite bakom husen.. Nummer två var på den stora ön i Åsnen..
Det är ont om fjärilar i sommar, säg det.. Kanske det beror på att villaägare är lite för flitiga med giftsprutan..
Allt gott till dej och din trevliga familj..
Ha en trevlig sommar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 14 maj 17:25


  Redan syrenblomning.. Så här tidigt brukar den inte infalla.. Men härligt är det med syrener.. När jag var barn letade vi lyckor bland blommorna.. Jag vill minnas att det var blommor med fem små kronblad som var lyckobringare..   Hittade vi...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 13 maj 17:51


  Så roligt att min lilla prydnadsapel, som jag planterade för två år sen, har börjat blomma..   Jag var precis ute och tog kortet.. Visst är det lilla trädet  f i n t..   Det står tillsammans med åtskilliga andra buskar och örter, men do...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 11 maj 10:21

  I dag är det den elfte maj, jippii...   --Jaha, undrar givetvis varje förnuftig person i det här landet.. --Vad är det för märkvärdigt med det då..    Varje förnuftig svensk  u t o m  alla förnuftiga och oförnuftiga i  M ö r r u m.. För i...

Av Kerstin Frithiof - Fredag 10 maj 10:07

  Jojomän.. Flytten av fjärilsbusken gick bra.. Visserligen hade den djupa rötter så jag fick gräva ordentligt för att få upp den, men  p l a n t e r i n g e n  gick som en dans..     Man kan se dom nya skotten längst ner på plantan.. Rester...

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 9 maj 09:25

I höstas fick (läs tiggde) jag en buske som skulle slängas.. "Den var inte livskraftig", sa hon, som stod med spaden i hand för att gräva upp den misshaglige..Men jag, född optimist, trodde att busken skulle trivas bättre om den fick flytta till en a...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards