brimikshallon

Alla inlägg under juni 2023

Av Kerstin Frithiof - 14 juni 2023 10:38


Festen är slut:

   


  Och gamla E-22-an ligger tämligen glest trafikerad ännu ett år:


Lilla Norje har åter fallit i sömn:

 

Sömnigt vid Sundet..


 

Tillåmed  ä n d r n a  vilarupp sej..










Av Kerstin Frithiof - 12 juni 2023 16:20


Inte kunde jag väl tro att man kunde få för mycket värme.. Men jo, det kan man.. Jag, som alltid varit frusen av mej, sitter och svettas i stekande hetta.. Och nåt regn är inte i sikte.. SMHI fruktar att denna sommaren kommer  att bli en upprepning av den hemska torrsommaren 2018..


Och så var rockfesten slut för den här gången.. Det stod i tidningen, så det måtte vara sant, att man sålt 50 000 biljetter.. Hela byn liknade mest en myrstack om våren, och över rockfälten låg ett moln av yrande sand.. Som Sahara i  full storm ungefär..


Som vanligt gick allt lugnt och städat till.. Och vi norjebor är  nöjda med vår festival.. Ingen  ä k t a  norjebo klagar över den.. Gnällandet står en del sommarstugeägare för.. 


Kissemissen kände sej nog lite störd av allt folk, som drog förbi här, och, framför allt, av allt oväsen som störde känsliga kattöron.. In och ut sprang han under dom fyra dar festen varade.. Men nu är det lugnt här och kissen börjar sansa sej han också..









 

Visst  ä r  den fantastisk, min paradisbuske.. Jaag tror minsann jag ska skaffa en till.. Jag vet  p r e c i s  var jag ska sätta den.. Och så ska jag flytta en fjärilsbuske som jag placerat fel.. Men jag får nog vänta tills det blir lite svalare..

Av Kerstin Frithiof - 10 juni 2023 15:59


I går blev jag glatt överraskad.. 


Jag fick totalt oväntat besök av två gamla elever från min sista arbetsplats:  Bröderna Fredrik och Kristoffer Bergholtz.. Ingen av dom hade jag sett på minst 20 år, och nu när dom var på Sweden Rock, passade dom på att hälsa på mej också..

 

Jag har ringat in bröderna och själv står jag till höger på bilden.. J a g  är nog mer igenkännlig än dom.. Tjugo år märks mer från barndom till vuxen än från vuxen till gammal..


Ja,  d e t  var en trevlig överraskning minsann.. 


Rocken går in på sista versen.. Inatt blir det den stora finalen och sen: tystnad.. Tur med vädret har dom haft rockarna, och som vanligt har det gått lugnt och trevlilgt till här.


I trädgården blommar årets första ros på min Paul´s Scarlett-buske.. D e n  har bott här nästan lika länge som jag..


 






Av Kerstin Frithiof - 8 juni 2023 19:10


Såna massor med mänskor som drar omkring i vår lilla by, har det nog aldrig setts här.. Rocken fyller 30 och folk från hela världen, vad det verkar iallafall, har kommit för att fira..


Jag tycker det är trevligt med rockfolket.. Alla verkar glada och vänliga.. Jag satt ute i trädgårn med ett glas vin (minsann) i går kväll och "studerade folklivet".. Alla som gick förbi sa hej och saluterade med sina ölburkar..


Det är inte för inte man har döpt Sweden Rock till den vänliga festivalen..


Jo, trädgården:

Missommarbomstren börjar slå ut:

 

Trädet är ingen vanlig lönn utan en sykomor, som jag stal på Bäckaskogs slott för åtta år sen.. Då var den en tvärhand hög och växte tillsammans med massor av andra på gångarna runt moderplantan.. Man kan nog säja, att jag räddade livet på den..


Staketet har ramlat bort.. Det är bara pinnarna som fortfarande står.. 


Bondsyrenerna har efterträtts av paradisbusken..

 

Säja vad man vill: V ä x t k r a f t  finns i min lilla trädgård..












Av Kerstin Frithiof - 6 juni 2023 17:13


Plötsligt fann jag mej begåvad med  t v å  fotograferingsapparater.. För att testa tog jag samma kort med olika kameror för att se om någon var bättre än den andre:

   

Om vi bortser från linslusen herr Rönnerdal, som tryckte ej in medan jag fotograferade, tycker jag nog bättre om färgsättningen på det övre kortet, men skärpan är bättre på det nedre.. Tämligen likvärdiga alltså..


Det är stekhett ute.. Fullt  o n o r m a l t  alltså.. Men bra för rockarna, som nu börjar samlas i oräkneligt antal..


I kväll ska jag titta på nationaldagsfirandet på Skansen..


"Skål moder Svea.. Leve Kung Oscar"" sjöng Povel Ramel och undrade "Varför finns det ingen is till punschen"..


Jag har aldrig lyckats klura ut om det en en  p a r o d i  på dåtidens vredgade indignationsvisor.. Eller om det är   a l l v a r l i g t   menat..


















Av Kerstin Frithiof - 4 juni 2023 19:03

 

Detta är min gräsmatta åt söder.. Gräsmatta förresten.. Det  var längesen den kunde kallas  d e t..


Regn behövs.. Massor med regn, men inte just i veckan som kommer.. Det vore synd om alla rockare som trängs här i Norje om det skulle bli regn och snålblåst just under  festdagarna..


Som synes lever häcken mot gatan och mår bra.. Liksom träden i bakgrunden..Björken hittade jag som en pytteliten, nykläckt planta när jag rensade infarten för en 25 år sen.. Jag flyttade den till hörnet längst ner, och där har den trivts förträffligt..


Bevattningsförbud råder.. Men rabatter och grönsaksland är undantagna.. 


Vad man främst förbjuder är att fylla plaskpooler och att sprinkla vatten på gräsmattor.. Vad man för övrigt ska ha jättebaljor med vatten i begripr jag inte.. Vi har ju hela havet bara ett stenkast från byn..


För att återgå till bilden (tagen med telefonen.. Minsann):


Bredvid björken ser man två  l ö n n a r.. Självsådda i häcken.. Till höger skymtar mitt aningen ruckliga garage, inbäddat i grönska..


Tja, se här ser det ut i min omedelbara närhet.. Lite oorganiserat kanske, men  d e t  är nog jag också.. Ibland iallafall..










Av Kerstin Frithiof - 2 juni 2023 08:33


Titta  n o g a  på fotot nedan:

Faktum är, att jag tagit bilden med min  k a m e r a..  Och dessutom klarat av att sätta in den på datorn.. Jag  ä r  nog lite  b e g å v a d  trots allt..


Det var så här:

I förgår for jag och Agneta till Vanås slott.. Där har dom massor av installationer av kända svenska och utländska konstnärer i parken.. En del har varit där i flera år, men varje år kommer det till nya..


Eftersom jag är en person, som reser med  l ä t t  bagage genom livet, tyckte jag att det var  o n ö d i g t  att ha både kamera och telefon att släpa på..


Och så kom jag på att jag  h a r  ju en kamera i telefonen.. Fast  d e n  har jag aldrig använt.. 


Jag knäppte många gånger, men hur det var, så knäppte jag på  f e l  knapp, för den enda bild, som fastnade var den ovan.. Den vita toppen i dammen är en installation av en samisk konstnär och föreställer ett fjäll.. Eller ett isberg.. Nåt  n o r d l i g t  är det iallafall..


Och sen gällde det ju att föra över bilden till datorn.. Och det  g i c k.. Halleluja och klackarna i taket.. 


Nu ska jag börja  u t f o r s k a  telefonkameran.. Det ska bli spännande.. Och lite  s k r ä m m a n d e  också.. 


Tja, livet är underbart.. Alltid händer det nåt alldeles oväntat..























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards