brimikshallon

Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Kerstin Frithiof - 17 augusti 2012 08:10

I slutet av min förra kria stod ett par ord.. Jag har glömt vilka, som bara  m å s t e  ha skrivits av trollen..

Förlåt dom (trollen alltså)  j a g  gör det   i n t e.. Kommer att bita dom i fötterna om jag ser dom.. Grrr..

Av Kerstin Frithiof - 17 augusti 2012 07:45

Det är väldigt fuktigt och varmt på dagarna.. Värmen kan man förundra sej över.. Så här varmt har det inte varit sen i maj månad.. Fukten är mera naturlig.. Bor man 200 meter från stranden lär man inte slippa en del vatten i luften..

I går eftermiddag var matte och hundarna på en liten promenad på ett par kilometer och blev fullständigt utpumpade.. Hundarna hässjade och matte svettades..


Men nu har matte börjat förbereda sej för hösten..

--Trädgården är i fas, säjer hon.. (Jag är inte säker på att matte heller begriper vad "i fas" betyder).

--Mentalt är jag väl förberedd, säjer hon.. --Dom här fina sommardagarna är bara en extra  b o n u s , menar  hon..

Snart kommer dom höga, klara septemberdagarna, när allt är bara så härligt, säjer hon.. Och snart är svampsäsongen här..

Det verkar som matte gläder sej storligen vid tanken på kommande höstfröjder..


Så inte mattes syster.. Hon mulnar  när matte börjar leta hösttecken, och framför allt om hon  p r a t a r  om att sommaren sjunger på sista versen.. Höstens ankomst är nåt hon helst förtränger helt och hållet.. 


Jag för min del tycker  det ska bli härligt med svamputfärder.. Förra året var vi mycket i skogen och plockade massvis med nåt matte kallar för trattisar.. Egentligen heter dom Cantharellus tubaeformis. (Det slog matte precis upp åt mej för att jag skulle kunna  s t i l a  lite)..

Jo.. Förra årets svamputfärder utföll till största belåtenhet för både mänska och hund.. Mänskan fick korgarna fulla av cantharellus tubaeformis och lilla hunden sprang och lekte lös och lycklig i närheten av matte..



åt mej

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards