brimikshallon

Alla inlägg den 13 december 2014

Av Kerstin Frithiof - 13 december 2014 08:31

    

Av det befarade ovädret blev det tack och lov inte så mycket.. Tydligen drog det norr om oss.. Det blåste  l i t e  hårdare än vanlig normalblåst när vi kissvandrade i går kväll runt halv tio..


Regnet kom dock inte av sej, och av allt vi kan förstå kan det börja regna idag också.. Mulet är det iallafall.. Blåser gör det också..


Mattes silvertejplagningar har hållit och inget regnvatten har runnit ner i källaren..  Däremot forsade det bra i den lilla rännan hon har grävt i gräsmattan..


Allt som allt är vintern ingen trevlig årstid.. Mörkret är värst.. Det tycker åtminstone matte.. Och det  h o n  tycker det tycker hundarna..


Luciamorron är det idag.. Det verkar dock som om luciafirandet har kommit av sej en aning.. Det har varit ganska så tyst om lusseriet i städerna i Blekinge.. Frågan är om det ens finns nåra officiella lucior längre..


Förr i tiden var lussevalet en stor fråga.. Alla städerna hade en liten skara kandidater, som ståtade i lokalpressen..

Dom som var intresserade kunde skicka in röster på sin favorit..


--Har  d u  varit lucia nån gång, matte.. Det vore roligt om  v å r  mänska hade fått åka omkring på en vagn och vinka åt menigheten.. För det var precis  d e t  som lucian gjorde.. Förutom att tåga runt i kyrkan och på åldersomshemmet, förstås..


--E n  enda gång var jag lucia och det var i sjätte klassen i folkskolan.. Jag var en ytterst  o v i l l i g  lucia, kan jag tala om för vovvarna..


--I tre år hade jag skolkat från hela lussefirandet.. Lagt mej sjuk och sålunda lurat min snälla mor och fått stanna hemma.. Men det fjärde året gick inte den gubben längre.. Dessutom hade jag redan blivit utsedd till att ha ljus i hår och rött sidenband om magen..


--Och så skulle jag tåga runt i klasserna med hela tärnföljet.. Jag kan lova att jag tågade med raketfart.. Swisch..


--V a r  det så hemskt, matte.. Dom flesta flickor  v i l l e  ju bli lucia.. Varför satte  d u  dej så emot det..


Matte ser ut att fundera.. Hon tar iallafall frågan på allvar..


--Tja, säjer hon eftertänksamt.. Det var inte värre än befarat.. Men det var illa nog det.. Och varför jag  i n t e  ville vara med om lussandet  k a n  ju bero på att jag var blyg..


--Förresten hade kyrkliga Kamratringen här i församlingen ett luciatåg härom året.. Ingen i följet var väl under 50 och lucian själv runt 80..


--D e t  kallar jag ett rekorderligt luciatåg.. Det tyckte dom på tidningen också och slog upp en stor artikel med foton och allt..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards