brimikshallon

Alla inlägg den 5 november 2016

Av Kerstin Frithiof - 5 november 2016 08:30

     

--När  ä r  det egentligen allhelgona, matte.. Hundarna är helt förvirrade..


Förra lördagen och söndagen lektes det halloween i Norje.. I måndags höll påven helgonmässa i Malmö och idag kom det ingen tidning, alltså är det helgdag i dag .. I kyrkan ska det vara minnesgudstjänst i eftermiddag.. Är  d e t t a  månne allhelgonahelgen..


--Ärligt talat  v e t  jag inte jag heller, säjer matte och ser förvirrad ut..


Nu är det faktiskt så, att almanackan inte alltid stämmer med verkligheten.. Överheten har vid ett par tillfällen flyttat helgdagar så dom som jobbar ska få en sammanhängande ledighet..


Snällt tänkt, men numera  h a r  folk sammanhängande ledigheter eftersom ingen jobbar på lördagar längre..


--Det vore kanske läge att återgå till den gamla ordningen.. Med missommar och allhelgona på sin rätta tid.. Matte verkar tycka, att hon har kommit på nåt bra..


--Nåt jag verkligen vill propagera för är, att man flyttar ut halloween helt och hållet.. D e t  tramset har inget med vår tradition att göra, säjer hon och kör fram hakan..


I går fick matte en vacker cyklamen av E. och så blev hon bjuden på kaffe och äppelpaj..

 

Matte har ställt sin vackra blomma i norrfönstret, där den bör må som bäst..


--Jag mår också som bäst när jag kan titta på den när jag sitter vid köksbordet, säjer matte..


Om man tittar efter lite noga kan man se att rutan är sprucken.. Det är förmodligen nån stackars fågel som har flugit in i den..


Ett rött färgstänk ser man också.. Målaren spillde..


Dessutom syns ett par pytterussar.. Ett minne från Visby för nåra år sen..


En vårglöd (fast den är egentligen  v i t)  ser man också.. Den fick matte i julas av sina grannar tvärsöver gatan..

Den var planterad tillsammans med en liten barrväxt, men den behöll matte bara tills den började växa.. Väl vetandes att såna krabater blir stora träd på nåra få år..
























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards