brimikshallon

Direktlänk till inlägg 26 mars 2017

Sommartid.. igen..

Av Kerstin Frithiof - 26 mars 2017 07:23

    

--Det känns alltid lika besynnerligt, när man har ställt om klockan, sa matte.. Måtte jag bara ha ställt den åt rätt håll..


Egentligen  g i l l a r  min mänska sommartiden.. Kvällarna är ljusa och långa, och hon kan köra bil längre.. Mattes mörkerseende är inte riktigt vad det har varit, nåt som främst märks vid nattkörning..


Igår  s o v  jag mesta tiden.. Det är klart man blir  t r ö t t  när man inte får den goda, närande mat ens kropp behöver..


Matte var ute i trädgårn och klippte rent bland snår och buskar.. Hela ogrästunnan fylldes..

 

--Så  o t r o l i g t  skönt, att slippa fiffla undan klippet i hasselsnår och häckar, säjer hon..


Förr kärrades allt trädgårdsavfall ner till tallet, men när folk började slänga  b y g g a v f a l l  där, sa bonnen stopp..


--Jag  f ö r s t å r  honom så väl, säjer matte.. "Allt som kan brukas kan missbrukas"..


I höstas tog matte bort all växtlighet från pyttipannarabatten, så nu har hon  j o r d  att fylla på i dom andra rabatterna.. Det som inte går åt ska hon strö sommarblommefrö på..

 

--Aldrig mer jag sätter perenner eller buskar där, säjer hon..


--Ja, ja, men  l ä r  så länge man lever, säjer hon..


"Sveriges Mästerkock" är ett program som matte gillar.. Ibland provar hon på att laga nån av deras rätter..


Igår gjorde hon "fish´n´ships.. Och  d e t  blev frasigt och gott.. Lilla Hallon  v e t,  för  h a n  fick också en fiskbit..


Det är söndag och klockan är 7:40, men i  v e r k l i g h e t e n  är hon bara 6:40..


I vilket fall som helst är det dags att börja dagen.. Go´söndag..


--Ta en  f i n  bild också, säjer lilla hunden.. Ogrästunnor och jord är ingenting att titta på..  

Sångsvanar på Vesan.. Men  d o m finns inte kvar längre.. Dom har farit till "nordliga landen", dit dom brukar fara om våren..
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards