brimikshallon

Alla inlägg den 29 april 2019

Av Kerstin Frithiof - 29 april 2019 08:25

I mitt  inlägg om poliskvinnan och konstnären Marjatta hade jag gjort ett mellanslag mellan ateljé och titoff.. Det ska vara ateljétitoff och inget annat.. Puh..

Av Kerstin Frithiof - 29 april 2019 07:18


Nu ska jag berätta om Marjatta:


Marjatta föddes i början på 40-talet i finska Karelen, på en ö i jättesjön Ladoga.. 


När Sovjet tog tillbaka Karelen evakuerades invånarna på ön och bron ut dit sprängdes.. 


Marjatta, som blivit faderlös i kriget, kom som krigsbarn till Sverige.. Här hamnade hon hos ett par systrar i byn Norje, och där fick hon stanna..


Marjatta gifte sej, fick två barn, skilde sej så småningom  och utbildade sej till polis.. Sina sista yrkesverksamma år tillbringade hon i Malmö, och hade stigit i graderna.. Hon slutade som kommissarie på bedrägeriroteln..


(Om allt detta berättar Marjatta utförligt på sin hemsida: www.ateljé titoff.se).


Men nu kommer det märkliga: Efter pensioneringen började Marjatta  m å l a.. Och hon gör det  b r a..  I olika rekniker och olika motivval..


Igår hjälpte jag henne att forsla tavlor till en utställning hon ska ha i Karlshamn i maj månad..


Konstnären och en del av  hennes verk..

   

Ett märkligt öde: flyktingbarn, mamma, polis och konstnär.. 











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards