brimikshallon

Direktlänk till inlägg 13 juni 2021

Kattpoesi..

Av Kerstin Frithiof - 13 juni 2021 09:27


Jo, herr Rönnerdahl.. Jag tänker ofta på mina hundar och på hur  a n n o r l u n d a  missen är mot dom..Inte så konstigt förstås, katter och hundar  ä r  helt olika djur..


Kissen och jag börjar bli väldigt tätt sammansvetsade.. Han verkar veta att han har sin trygghet i mej och i hemmet här.. Så fort han tycker nåt verkar skrämmande utomhus sätter han högsta fart mot kattluckan och rasslar in så det yr om honom..


Det är särskilt grannkatterna som skrämmr honom, och  d e t  ger mej nåt att fundera över..


H u n d a r  blir ofta vän med andra hundar, leker och har roligt.. Inte så katterna.. D o m  verkar mest bli  o v ä n  med sina artfränder.. Ändå kan det finnas kattsamhällen, i lagårdar tillexempel, utan direkta meningsskiljaktligheter..

Det har jag ett på TV..


Det görs faktiskt en hel del program om just katter.. Och så skrivs det artiklar och böcker om dom.. D e t  om nåt tyder väl på att mänskor finner missarna intressanta och gåtfulla..


Just nu sitter herr Rönnerdahl och lurpassar på en fluga på fönstret.. Jaha.. Så damp han ner.. Bara han inte skyller på  m e j.. Nä, tydligen inte, för han hoppade upp igen och fortsätter sin tålmodiga väntan på att flugan ska komma inom räckhåll..


Hela den här händelsen är ju utomorrdentligt löjlig, men missen genomför den utan att förlora ett uns av sin kattliga värdighet..


Igår kväll tuggade han i sej nåt stort och svart.. Jag tror att det var en spindel.. Fy Fabian..


TS Eliot skriver i sin dikt the Naming of Cats att katter behöver  t r e  namn.. Ett vardagligt för familjebruk.. Ett andra lite tjusigare.. Ett namn som bara kan tillhöra  e n  katt..


Men så har katten ett  t r e d j e namn, och nu skriver jag direkt av:


"But above and beyond there´s still one name left over

and that is the name that you never will guess..

The name that no human research can discover--

BUT THE CAT HIMSELF KNOWS and will never confess"..


Och så fortsätter dikten med att tala om hur katten sitter och mediterar över

 sitt " ineffable, effable, effinaffable deep and inscrutable singular Name"... Och där slutar dikten..


 När jag sitter och betraktar herr Rönnerdahl kommer jag osökt att tänka på dom raderna..

 














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards