brimikshallon

Alla inlägg den 30 april 2023

Av Kerstin Frithiof - 30 april 2023 20:47


...för linden den bär grööna lööv om våååren.. Så var omkvädet på majvisan som ungdomar gick omkring i byarna och sjöng på valborgsmäss.. För inte  s å  länge sen...


Och så samlade man in  ä g g.. Och ställde till med äggakalas efter turnen.. Men..  "Kunna vi inte di äggen få, maj vare välkoomen, så låten den blanka riksdalaren gå.. För linden den bär gröna löv om  våååren"..


Jo då,  även jag har varit majsjungare ett par gånger.. Senast i slutet av åttiotalet när jag var med i en gitarrgrupp som for runt på en  lastbil på LIster.. Den gången samlades inte ägg utan "blanka riksdalare" som vi sen skickade till barncancerfonden..


Nåra  u n g d o m a r  var vi inte precis.. Den äldste var nog närmare 60.. Men, jisses vad roligt vi hade..


I kväll är det som sagt valborgsmässoafton och inga majsjungare går längre omkring i husen.. Jag tror knappt det finns nån som ens  k a n  majvisan längre.. 


Det blir inte grönt till den förste maj i år.. Men det lär inte dröja länge.. Björkarna har redan musöron och småbokar börjar skifta i ljusgrönt..


I morron ska jag fota en alldeles underbar magnolia i en trädgård en bit härifrån..


Maj vare välkommen..










Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards