brimikshallon

Alla inlägg den 23 mars 2012

Av Kerstin Frithiof - 23 mars 2012 10:04

Matte har hittat ett nytt namn på sin lilla hund: il Lampone.. Det är italienska.

För ett par år sen fattade matte beslutet att hon skulle lära sej italienska. Sagt och gjort. Hon anmälde sej till en kurs och gick dit i tro att det skulle vara "lätt som en plätt" att lära sej ett nytt språk.

Läraren var italienska och mycket ambitiös. Och gasade av bara den. Eleverna fick riktigt hålla i sej i svängarna för att inte falla bort redan första dan. Så lättplättigt var det då rakt inte..

Nu varade kursen bara en termin för läraren skulle själv börja studera.. Det var alltså inte så mycket matte lärde sej. Att hallon heter lampone hade hon totalt glömt bort ända tills hon började titta i sina anteckningar i dag. YES!!


Av Kerstin Frithiof - 23 mars 2012 08:30

När vi gick ut på benlyftarrundan tidigt i morse var det alldeles vitt på marken. Förfärad trodde jag först att det hade snöat, men  d e t  hade det inte. Det var  f r o s t , sa matte. Hon verkade dock inte särskilt förtjust i frosten.

-Nu ska det vara  v å r, sa hon lite surt sådär.. Agneta berättade om en gäst dom haft på hennes jobb. Mannen kom från en plats som heter Tärnaby och där var det 160 centimeter snö.

För att klara sej i såna mängde snö finge lilla Hallon gräva  t u n n l a r, som en mullvad ungefär. Matte hade ungefär tio centimeter till godo innan  h o n  också skulle behöva gräva tunnlar för att ta sej fram.

Nä, nu är det annat som gäller för matte och hunden. Matte ska börja röja i trägården .. Vad ska då  h u n d e n  göra

när matte mullvadar på sitt vis bland ris och mossa och gössel.. Inte mycket.. Min vana trogen knurvar jag ihop mej i solen nånstans och sover.

Matte är lycklig. Det är flera  v e c k o r  sen lilla hunden klättrade upp i soffan. Nu lägger jag mej i stället på solfläckar på golvet. Inte för att vara  l y d i g  och  v ä l a r t a d  precis. Det är  b e k v ä m a r e  att ligga på mattan än att försöka hoppa upp i soffan.

Till nåt annat och sorgligare; Lilla mor är dålig.. Hon har skadat ett korsband och får inte gå i skogen. Inte förrän veterinären ger klartecken. Jag tycker så synd om min lilla mor. Jag  v e t  ju hur hon älskar skogsutfärder..







Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards