brimikshallon

Alla inlägg den 26 oktober 2012

Av Kerstin Frithiof - 26 oktober 2012 08:51

Mitt minne är kort.. I morse var det nåt glasliknande  som låg utslängt lite fläckvis på gatan..

Jag satte ner en försiktig tass för att känna på det, och fann till min förvåning att tasssen gled  u n d a n ..

Matte fick en frågande blick.

--Vad i all sin dar är det  h ä r ..

--Det är  i s, sa matte och suckade lite.. Det är  f r o s t e n  som åstadkommer isen.. Man kan säja att is är

f ö r d ä r v a t  vatten och det är frosten som har fördärvat det..

--Ååå.. Varför har jag inte sett is förr.. Lilla Hallon känner sej kall om magen.. Ska det  a l l t i d   ligga is på vår gata..

--Nädå, säjer matte tröstande.. När det blir lite varmare så  s m ä l t e r  isen och blir till vatten igen. Du har sett is många gånger förr, men du har  g l ö m t  det..

Ja, så är det.. Lilla Hallon har ett väldigt kort minne..


Apropå vatten:

--Häromdan visade du mej att  d i m m a  är vatten.. Och nu så är det  i s  som är vatten.. Kan vatten se ut hur som helst.. Eller..

--Nä, inte  r i k t i g t  hur som helst, men många  former kan det ha.. Gasform, flytande form, fast form och dessutom kan det bilda droppar..

--Och, och.. du sa häromdan att vatten är livsnödvändigt.. Sa du ju.. Hur kan det komma sej då att du hindrar lilla mor från att dricka i pölar på gatan..

Av nån obegriplig anledning gillar lilla mor att lapa vatten på gatan och av nån lika egendomlig anledning får hon inte göra det för matte..

--Usch, säjer matte.. Gatvatten är  s m u t s i g t  och dricker man det kan man bli  s j u k ..


Jaha där ser man.. Livsnödvändigt eller livsfarligt.. Ytterligare två vattenegenskaper..


Lilla Hallon är djupt fundersam.. Tänk så mycket en liten hund har att lära sej..

Om det nu inte är så att jag redan  h a r  lärt mej men redan  g l ö m t .. Mitt minne är som sagt kort..



Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards