brimikshallon

Alla inlägg den 8 november 2013

Av Kerstin Frithiof - 8 november 2013 08:18


På vårt skrivbord står en ganska snygg burk.. Förmodligen är den gjord av keramik (säjer matte) och den har stått där nästan sen tidernas begynnelse..

Den har alltid tjänat som ställ för  p e n n o r,  men  har varit avsedd för nåt  h e l t  annat.. Nämligen tobak.. Det står nämligen "tobak" på den och så är den dekorerad med två korslagda pipor.. Som nån slags "Jolly Roger".. Dessutom är den både rutig och randig.. Som en köttfluga ungefär..


Varför jag berättar detta beror på att, när vi gick förbi grannen Ch:s hus i morse, så stod hennes dotter ute på gården och rökte.. Inte pipa förstås, men väl cigarett..


Matte sniffade och sniffade och drog in den goda tobaksröken i näsan.. 

Hon tycker nämligen att tobaksrök luktar väldigt gott.. Utomhus.. Precis som tjärdoft och bensinångor och annat som är mer eller mindre livsfarligt..


--Om du nu tycker att tobak luktar så gott, varför börjar du inte  r ö k a  på riktigt då, matte.. Hundarna tittar spänt på henne..


Om  h o n  skulle börja  r ö k a  för att det luktar gott så kan ju  v i  ta in sånt som  v i  uppskattar doften av..

Sluga små hundar är vi..


--Äsch, säjer hon.. Tobakslukten uppskattar jag bara  u t o m h u s.. Skulle jag få in den i huset skulle jag förmodligen tycka att en var obehaglig.. Så tycker ju tillåmed rökarna själva.. Varför skulle dom annars stå under köksfläkten eller ute på trappan och bolma..


--Jag kan  l o v a  vovvarna, att det  i n t e  smakar gott att röka.. Jag har gjort det.. Så jag vet..

I ungdomen var jag dum nog att börja röka och det var väldigt svårt att sluta upp med det.. Det märkte jag den dag jag tröttnat på cigaretterna..


Mänskor är egendomliga.. Att vänja sej vid nåt, som egentligen smakar illa, skulle aldrig vi hundar göra.. Men, å andra sidan, tycker vi att det mesta smakar  g o t t ..















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards