brimikshallon

Alla inlägg den 13 december 2015

Av Kerstin Frithiof - 13 december 2015 09:21

    

Luciamorron.. Matte minns många lussemorgnar i skolans gymnastiksal.. Kören med tärnor och stjärngossar och en och annan tomte. Och så  l u c i a  förstås.. En, oftast blond och långhårig, flicka i äldasta klassen, med brinnande ljus i håret och ett rött band om livet.. Alla flickorna hade vita långklänningar, men det var bara lucian som hade ett rött band om livet.. Och ljus i håret.. Förstås..


--D e t  var väl fint och högtidligt, matte.. Hundarna bespetsar sej på att få höra om vackra sånger och dikter.. Om högtidlighet..


Matte funderar ett tag och så tar hon till orda:


--Näe.. Säjer hon eftertänksamt.. J a g  tyckte aldrig det var nåt speciellt med lussefirandet.. Jag hade gärna sett att det hoppats över helt och hållet..


--Vid ett tillfälle  s t ä l l d e  jag faktiskt in det hela.. Bara i min klass förstås.. Det var ett helt omöjligt gäng som skulle fira lusse.. Med föräldrar och tindrande ögon och hela midivitten.. Det var bara det, att dom här juvelerna var totalt omöjliga att få att inse, att ska man göra nåt, ska man göra det  b r a.. Iallafall så gott man  k a n..


--Således ställde jag inte hela kalaset.. Föräldrarna meddelades per brev, och vad  d o m  tänkte vet jag inte.. Jag antar, att det rådde delade meningar om mitt tilltag..


--När vårterminen sedan började, hade jag flyttat till skolans pool.. Det  f a n n s  förresten bara en lärare där och det var jag..


--Nåra år senare träffade jag dom här gamla djupingarna och då hade dom ett grundmurat rykte som värstingar.. Jag gick in beredd på strid, men av det blev intet.. Jag gästspelade där i ett par dar, och det hela skedde utan bråk och oväsen..


--Hade du ett så hemskt rykte om dej, matte, att dom inte  t o r d e s  annat än sköta sej..


--Det tror jag inte.. Men jag hade en gång för alla markerat, att jag inte  f a n n  mej i vad som helst.. Det var helt enkelt ingen idé att bråka med mej.. Det är ju meningslöst att jäklas med nån, som bara går.. Helt enkelt struntar i såna, som det inte är nån mening med att försöka få att folka till sej..


--M-men, tänk om  a l l a  gjorde så, matte.. Bara gick.. Hur skulle  d e t  se ut..


--Givetvis skulle det inte gå, men om det gäller  m e j  eller nån annan, väljer jag alltid satt ställa mej på  m i n  sida..


Hundarna har fått nåt att tänka på.. Tydligen har matte funnit, att det  l ö n a t  sej att försöka få hyfs på  o s s..

Annars hade hon kanske bara  g å t t  sin väg.. Tanken är skrämmande..







Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards