brimikshallon

Alla inlägg den 16 december 2015

Av Kerstin Frithiof - 16 december 2015 08:49

    

--Idag, sa matte, ser jag världen som vovvarna ser den.. Det vill säja ungefärligen i svart-vitt..


 


--Tänk, för nåra månader sen var det fullt med biggarråer på det här trädet.. Matte ser drömmande ut..


--Är du  s ä k e r  på att du har stavat  r ä t t  till bären.. Hundarna tycker nog att stavningen ser lite hemlagad ut..


--Nä, men jag kan ju  b y t a  ut biggarråer mot  k ö r s b ä r,  och  d å  blir det garanterat rätt.. Rätt  s t a v a t  iallafall..


I morse tog matte fram sina broddar eftersom det är såphalt på gatorna..


I går fick vi rasta oss i trädgårn hela dan, och  d e t  var i och för sej trevligt.. Fruset  g r ä s  är gott att knapra på, och krafsar man sen lite på det kommer det fram den allra godaste lera..


Vår grannfru C.  h o n  går och längtar efter snö.. Matte avskyr snö och hundarna gör det detsamma..


--Varför tycker du så illa om  s n ö,  matte.. Det vore roligt att höra mattes förklaring till sin avoghet mot snö..


--Framför allt för att snö är  m e n i n g s l ö s t.. Den faller så fint under nåra timmar och sen blir de plusgrader och snön töar bort.. Eller, vilket är  v ä r r e:  Den blir tung och våt och så kommer plogbilen och lägger upp en stor vall precis framför vår uppfart..


--Och så får jag slita mej fördärvad med att få bort plogvallen.. Och jag vet inte var jag lägga snöklumparna.. En gång slängde jag tillbaka dom ut i gatan.. Den gången höll jag på att få hjärtinfarkt..


--Inte på riktigt väl.. Hundarna känner sej rädda.. Tänk om matte sliter ihjäl sej på snöskottning..


--Nä, inte på riktigt.. Bara på en sjusärdeles  i l s k a.. Och inte är en sån ilska nyttigt för hjärtat..


Hundarna sitter tysta och begrundar.. Vi ska kanske spara lite på gapande och gormande när vi kissvandrar.. Det vore för hemskt om vi vrålade oss till hjärtinfakt..


--Lite mera tystnad vore nyttigt både för vovvarna och för galaxen.. Matte är bestämd på den punkten..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards