brimikshallon

Alla inlägg den 15 juni 2018

Av Kerstin Frithiof - 15 juni 2018 07:39

     

Jag lär mej nåt nytt nästan varenda dag..


Ta det här med  v ä x t e r  tillexempel:


Mina första 25 år som bonne kan vi hoppa över.. Intresset var minimalt från min sida.. Min  m a n  däremot var en flitig odlare av... framför allt  k o n s t i g h e t e r..


Nåja, en och annan pära blev det väl också, men mest märkligheter.. Ett år odlade han tillexempel kalebasser..


När  m i t t  trädgårdsintresse vaknade inriktade jag mej på  b l o m m o r.. Inget ätbart utom bigarråer.. (jag är inte säker på hur det stavas, men "I lärer väl kunna läsa´t ändå")..


Att olika växter behöver olika platser att  v ä x a  på, ja,  d e t  begrep jag inte.. Inte heller att dom behöver olika mycket gössel och olika mycket sol..


Mycket blev således förstört, men jag  l ä r d e  mej..


Jag lär mej fortfarande:


För en vecka sen fick jag en vacker krukros, och den satte jag på köksbordet.. Igår märkte jag att den inte mådde så bra längre, så jag bestämde att den skulle få flytta ut till "landet, ut till fåglarne"..


Med mycket vatten, planteringsjord och lite koskit var det precis  som den fått nytt liv på en flygande gång:

 

Och jag, jag  l ä r  mej..


 

I den här krukan bland rosor och pelargoner har jag sått persilja.. Det ska liksom förena det vackra med det nyttiga..


Romarna (lilla Hallons absoluta favoriter) band kransar av rosor och persilja och smyckade sina gäster med när dom hade kalas..


S å  tänker inte jag använda persiljan.. Jag tänker äta den..











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards