brimikshallon

Alla inlägg under juni 2021

Av Kerstin Frithiof - 22 juni 2021 08:30


Jag har faktiskt tre ting att syssla med: katt, piano och trädgård.. Så värst mycket annat orkar jag inte med..


Jag tror jag ska börja med att skriva om  k a t t e n..  Han är stor nu, rktigt ordentligt  s t o r.. Inte bara vuxen..

Han är lugnare och mindre skygg.. Ja,  m e j  är han inte skygg alls för.. Går jag ut följer han med, och när jag går in tassar också  h a n  in.. 


Kattluckan var  b r a  för honom.. Att han släpar in möss genom den får jag leva med..


För en stund sen hörde jag ett fruktansvärt  v r å l  ute.. Jag ut och ropade på kissen.. Han kom som ett skott med världens burrigaste svans.. Nån slags kurr hade han varit i.. Det stryker nämligen  ganska många katter omkring här i Norje.. Nåja, missen får lära  sej livets villkor, han också..


Pianospelet ligger nästan nere och det har med trädgården att göra.. Händerna blir nämlligen väldigt osmidiga när man håller på med trädgårdsarbete.. Men, det stundar andra tider..


Om trädgården kan slutligen sägas att jag djupt ångrar alla åren när jag fullständigt  s k e t  i den.. (Ja, inte bokstavligt förstås)..


Det är inte  l å n g a  pass jag orkar i täppan.. Ändå märker jag hur bra både den och jag mår av påtandet.. 


Att sätta sej med en bok i skuggan av en välansad del av sin ägandes trädgård, är ett under och en njutning.. 

(Det hade inte varit så dumt med ett stort glas nygjord   j o r d g u b b s s a f t  med klirrande isbitar därtill)..


Rosor fotade för en liten stund sen..

 

Igår köpte jag små fina  m ä r l o r  som jag ska använda för att binda upp mina skönheter.. Idag får jag köpa garn att binda upp dom med..











Av Kerstin Frithiof - 21 juni 2021 06:38


Igår var det väldigt varmt, med en luftfuktighet som nästan krävde att man hade  g ä l a r  för att inte försmäkta..


Tack och lov kom det en rejäl regnskur framåt kvällen.. Nåra  å s k k n a l l a r  hördes också.. M e n  det är hett idag också..


Förhoppningsvis gjorde regnet gott på växtligheten..


Mina invandrade (varifrån dom kommer vete fåglarna) stora  b l å k l o c k o r  har börjat blomma.. Att en del ser vita ut på bilden beror på att solen steker på dom..

 


Inatt kom herr Rönnerdahl in med en mus.. Jag önskar han lät dom vara ifred, men  d e t  är väl inte att hoppas på.. 

Jag motade emellertid ut sällskapet och släppte inte in honom förrän musen var borta.. Uppäten förmodligen.. 


Jag tycker så fruktansvärt synd om dom stackars mössen.. M e n  det är kattens natur att jaga, och det var väl därför dom hölls så högt i gamla Egypten.. Tack vare katterna hölls sädesmagasinen rena från möss och råttor.. Win-win således för alla utom för gnagarna..

























Av Kerstin Frithiof - 19 juni 2021 16:51


Värmen fortsätter.. Gräsmattorna i byn är brunbrända.. Min också.. Det vill säja den på sydsidan.. Den  b r u k a r  avlida heta somrar, men har alltid kommit sej lagom till hösten..


Att växtligheten  o m k r i n g  "gräsmattan" är så frodig bebror på att jag vattnade ordentligt just innan bevattningsförbudet kom..

 


Idag är det sju år sen min lilla syster begravdes.. Jag tänker på henne dagligen och saknar henne djupt.. Ikväll ska jag tända ett ljus för henne.. 











Av Kerstin Frithiof - 18 juni 2021 18:34


Idag har jag varit flitig i trädgårn.. Jag har städat i det, som kommer att bli en rabatt på garagets västsida så småningom.. Till och från har herr Rönnerdahl varit mej behjälplig..


Det är fruktansvärt torrt i jorden.. Ett par dagar med regn skulle inte skada.. 


Igår kväll, runt tio eller så, tände jag ett värmeljus av den lite större modellen i lyktan på trappan.. Den lyste fortfarande vid åttatiden i morse.. Men det var det sista lysandet för den delen.. Stearinet var så på uppehällningen att det inte gick att ta ett kort..


En tanke slog mej plötsligt: Idag har jag inte sett en mänska.. Jag undrar vart alla har tagit vägen.. Semestrarna har väl knappast börjat än, och fortarande är det väl inte så lämpligt att resa nånstans..


 

Förra året skickade jag efter en ros.. Den mår bra och har redan börjat blomma..


Bra mår också mina femtio år gamla Paul´s Scarlett-rosor:

 

















Av Kerstin Frithiof - 17 juni 2021 16:55


Första resan på sommarkortet och den gick till Hanö..


Det är alltid lika roligt att komma till Hanös alternativa värld.. Igår var vi där dessutom ganska länge.. Resan omfattade både vandring längs konstutställningarna till Bönsäcken och måltid på restaurangen..


 

Klappervall längs stigen till bönsäcken..


Bönsäcken var ganska smal idag.. Den ändrar som bekant utseende beroende på vind och strömmar..

 

Man kunde se sommardiset över land.. På ön sken solen och det var ganska vindstilla.. På överfarten gungade det emellertid duktigt.. Rester av den senaste tidens hårda vindar..



Av Kerstin Frithiof - 16 juni 2021 17:40


Mysigt smilande (katter ler genom att knipa med ögonen) herr Rönnerdahl talar om att han har det bra och att det är precis så det ska vara:

 

Idag kom det en födelsedagshälsning till honom från försäkringsbolaget.. "Grattis på ettårsdagen".. Det var vänligt..


Tja, jag minns, att jag höftade en födelsedag för honom när jag försäkrade honom.. Han  ä r  ungefärligen ett år..


Tänk, att jag har en  k a t t.. Jag, som inte skulle ha flera husdjur eftersom jag ansåg mej för gammal.. Vore jag en femton år yngre skulle jag skaffa hund också..


Jag undrar om det inte är dags för  s j u n g b i l d e n  igen..

 














Av Kerstin Frithiof - 15 juni 2021 18:15


"Ha bläs" sa man på Hanö om det väder vi har haft dom senaste tre dagarna..


Jo minsann om ha inte bläs värre än vanligt..


Imorron ska Agneta och jag köpa sommarkortet, men fortsätter det att blåsa som nu kommer vi iallafall  i n t e  att åka till Hanö.. 


Nånstans ska vi i alla fall åka.. Det får bli med Kustbussen eller tåget, men vart,  d e t  får vi bestämma i morron..


Båtresor får anstå till dess "ha inte bläs" så fördrevat..

Av Kerstin Frithiof - 14 juni 2021 14:37


Jag minns en sång, som sjöngs på radion väldigt ofta när jag var i tjugoårsåldern.. Den återkommande refrängen löd: "Denna underbart strålande försommardag"..


Jag vill minnas att sången handlande om en flicka som var ute på promenad i sin nya kappa, och den var som himmelen blå.. Vad som sen hände har jag glömt, men sångaren hette Olav Gerthel..


 

Nu blommar missommarblomstren i min trädgård..


Liksom paradisbusken:

 

Det är konstigt.. Man säjer ju att bilder inte kan ljuga.. J a g  påstår att det kan dom visst.. Min trädgård ser alltid finare ut på bild än i verkligheten..


Med  m a t b i l d e r  är det i regel tvärtom.. Dom godaste rätter liknar mest sörja när dom hamnar på bild..


Nertill till höger i rabatten växer nåt som jag  i n t e sått, och inte nännts ta bort.. Jag tror det är en solros.. Den som lever får se..


Just nu har jag ont i mitt ena ben.. Troligen har jag förtagit mej.. Trädgårdsjobbet får ligga nere ett par dar.. Sen spottar jag i nävarna och tar nya tag..


En, som inte förtar sej, är lilla herr Rönnerdahl..

 




















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards