brimikshallon

Alla inlägg den 1 november 2015

Av Kerstin Frithiof - 1 november 2015 09:10

    

--November, sa matte fundersamt.. Jag undrar vad som ska hända i år, sa hon och puffade till sina nytvättade permanentlockar..


Saken är den, att november alltid varit en händelserik tid i mattes liv.. På gott och ont..


--Säj nåt  g o t t,  som har hänt i november, matte.. Hundarna är som vanligt redo att dela ljuvt och lett med sin mänska.. Mest ljuvt, förstås..


--Tja, för flera år sen fick jag en operation i november, den 27:e tror jag det var.. Utan den hade jag alldeles säkert inte levat idag..


--Det var den bästa novemberhändelsen.. Matte ser glad ut.. För att inte tala om  h u n d a r n a.. Svansarna går direkt i topp..


Men, så kommer vi att tänka på  m o t s a t s e n..  Svansarna dalar betänkligt och vi tar liksom sats för att fråga:

--Ö-äh. hrm, Vilken var då den  v ä r s t a  novemberhändelsen..


Vovvarna liksom  h u k a r och ångrar nästan att vi frågade..


--Vovvarna, vovvarna.. Den värsta händelsen var att min mänska dog.. Väldigt hastigt och väldigt sorgligt på väg till sjukhuset.. Tur i allt det hemska var, att det var jag som körde..


--Är det  l ä n g e  sen din mänska dog, matte.. Hundarna tycker sej inte ha nåt minne av nån annan än matte här hemma..


--Den 20:e blir det trettio år sen.. Matte ser liksom  f r å n v a r a n d e  ut..


Trettio år är  e o n e r  av tid i hundars liv..


--Betyder det, att du är eoner gammal, matte.. Vi tycker nog att hon ser ganska rask och alert ut..


--Om jag verkar rask och alert är det helt och hållet mina hundars förtjänst.. D o m  har sett till att jag fått frisk luft och motion år efter år.. Ni ska veta, att  n i  små möss inte är dom första hundar jag har haft.. 


--Förresten  f ö d d e s  min första hund, newfoundlandshunden Joker, i november, och  d e t  var en av dom  b r a  sakerna.. En av dom bästa..


Svansarna reser sej i glädje.. Tänk, att vi hundar har gjort så matte är pigg och alert.. Och tänk, att en av oss föddes just i november..


 

Våra grannar har ett företag, och förra hösten fick vi en väggkalender av dom.. Varje månad har visats en ny fin bild.. Förra månaden var det en liggande  ä l g.. Ett tag funderade vi på att ljuga ihop en berättelse och vår tama älg.. Det lät vi lyckligtvis bli, men vi satte in en bild på den..


Denna månads bild föreställer ett gäng   r e n a r.. Matte har bara sett en enda ren i sitt liv och den träffade hon på i Berlin.. Mitt på trottoaren utanför Café Kranzler..


Hon blev dubbelt förbluffad.. Dels över att renen befann ej i en storstad och dels över att den var så  l i t e n.. Hon hade väl föreställt sej, att renar och älgar är ungefär lika stora..


Stora  f ö t t e r  hade den emellertid..

















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards