brimikshallon

Alla inlägg den 9 december 2017

Av Kerstin Frithiof - 9 december 2017 08:57

     

--Att dom var  s å  bra visste jag inte..


Matte var på Nöjeskompaniets julkonsert i Gammalstorps kyrka i går kväll.. Och var lyrisk..


--Och tänk, sa hon.. Dom hade tillåmed  k o s t y m  och slips på sej..


Den här veckan har det hänt en hel del.. Framför allt har vi fått en ny dator.. 


Matte är  g l a d  för den, men också lite  b l y g..  Hon känner sej inte riktigt  b e k v ä m  med den.. Ännu..


När matte var ung en gång för längesen skrevs det en hel del ruskiga framtidsromaner om hur datorerna gjorde mänskorna till slavar, och lade under sej hela världen..


Nu blev det inte så.. Mänskorna är så bra på att förslava varandra, och en och annan försöker dessutom att lägga under sej praktiskt taget hela världen..


Och datorerna,  d o m  står helt fredligt och puttrar på kontor och fabriker.. Och i vanliga hem.. För att inte tala om i  b a r n k a m m a r e..


Det är snart  j u l, och matte minns ganska många jular.. (Hon är rätt  g a m m a l,  min mänska)..


I hennes barndomshem hade dom alltid julgran, vilket inte matte och hennes mänska hade..


--Saknar du din barndoms jular, matte.. Lilla hunden har förstått, att det är nåt visst med barndomsjularna.. Varför skulle man annars sjunga så många visor om dom..


--Inte  s a k n a r,  men jag tänker ibland tillbaka på dom med ett visst  v e m o d.. 


--Precis som jag tänker tillbaka på jularna när min mänska levde.. Och mina hundar och katter..


--Och när min syster levde och hennes familj bodde granne med oss.. Vi firade alltid julafton tillsammans..


--En jul (Det var på den tiden när man fick skatteåterbäringen till jul) reste jag till Ett hälsohem i Dalarna och firade julveckan där.. 


--Det var faktiskt väldigt trevligt att fira jul vid Siljans strand..


--Blir du  n o s t a l g i s k  nu, matte.. Lilla hunden känner inte riktigt  i g e n  sin mänska när hon sitter så stilla med händerna knäppta i knät..


--Leta upp en bild och sätt in (om du  k a n  förstås)..

 

Ek vid Elleholms havsbad.. Matte tog bilden en dag i mars, när hon precis hade upptäckt hur vackra gamla ekar är..


--När ska du börja fotografera igen.. Och sätta in  n y a  bilder på din  n y a  dator.. Britta har visat dej hur man gör..


--Så småningom, vovv en.. Så småningom..























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards