brimikshallon

Alla inlägg den 23 december 2017

Av Kerstin Frithiof - 23 december 2017 07:08

    

Matte påstår att den här dan, som precis håller på att börja, kallas lille julafton..


Är det inte konstigt, att mänskor älskar julen så mycket, att det inte räcker med  e n  julafton för dom.. T v å  måste dom ha..


Om vädret kan säjas, att det artar sej till  s t o r m, nåt som inte är  h e l t  ovanligt vid juletid.. 


(Vi tänker på den sorgliga balladen om briggen Blue Bird av Hull, som blev vrak vid Smögen julen 1872.. Lotsmästarens son, som var ombord, blev surrad vid ratten (han kände till farvattnet och antogs kunna sätta skutan i säkerhet) och så glömdes han ombord)..


I femte klass i folkskollan hade matte en lärare som hette precis som visans lots, Stranne, och han var från Smögen..


Olle Adolphson tolkade visan alldeles underbart, tycker matte.. 


Han, Adolphson, gjorde många visor, som matte tyckte om..


--Kommer vi till skogen idag.. Svansen i standbyläge..


--Skulle knapppast  t r o  det, vovven.. Det blåser för mycket.. Dessutom måste jag fara och handla.. Jag har glömt köpa lök till min lilla Jansson, och dessutom ska jag köpa nån slags julsup..


 

Julhyacinther från förra året.. Nu står dom nedgrävda i trädgården och skjuter skott.. 


Allt i växtväg matte får, och som inte  m å s t e  stå inomhus, gräver hon ner i trädgårn..


--När ska du ta itu med att lära dej att sätta in  n y a  bilder på  n y a  datorn, matte.. Lilla hunden börjar bli trött på alla gamla bilder och längtar efter nåt nytt..


Så småningom, vovven.. När jag anser att jag vågar be Britta om ny lektion.. Nån gång efter helgen..


















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards