brimikshallon

Alla inlägg den 19 december 2017

Av Kerstin Frithiof - 19 december 2017 08:56


--Om fåglar, sa matte.. Om  d o m  kan mycket säjas, sa hon fundersamt..


--Om  s j ö f å g l a r,  sa hon, tycker jag  s y n d.. På  v i n t e r n  framför allt.. Ligga och guppa bland isflak i öppen sjö kan inte vara nåt vidare.. Och att  f r y s a  f a s t  i  isen måste vara riktigt hemskt..


--Duvor tycker jag  i l l a  om.. Dom väsnas och är malliga..


--Hur kan du veta att dom är  m a l l i g a.. Lilla hunden är förundrad..


--Det  s y n s, vovven.. Och det  h ö r s  framför allt..


--Småfåglar är trevliga.. Åtminstone  t i l l  s y n e s.. Det finns säkert  h a c k o r d n i n g  bland dom också.. Precis som bland  h ö n s  och  m ä n s k o r..


--Höns är det förresten  s y n d  om.. Inte såna som får vara ute, men dom stackarna som hålls som värpmaskiner.. Usch..


--R o v f å g l a r  är facinerande, tycker jag, men jag kan inte säja att jag  t y c k e r  o m  dom..


--Egentligen gillar jag skator och kråkor bäst.. Kajor också för att vara ärlig.. 


--Är du inte fullt klok, matte.. Lilla hunden vänder sej bort med avsmak..


Matte har ingen stor släkt.. Alla dom närmaste är borta.. Näst närmast är hennes syskonbarn, spridda över världen, och deras barn och barnbarn.. Syskonbarnen träffar hon ungefär en gång om året.. Liksom  d e r a s  barn..


Det är inget märkvärdigt med matte och hennes lilla släktåterstod, inget alls.. 


Men på facebook såg matte häromdan, att ett syskonbarnbarn fått sitt drömjobb, något han var väldigt glad över..


Han ska spela keyboard (vilket  f ö r m o d l i g e n  är nån slags  p i a n o..  Gossen är fena på piano, nämligen)  i en orkester, som kallar sej Blender.. 


Matte letade upp  B l e n d e r  på datorn, och fick upp en hel sida med hushållsmaskiner.. Äsch..


Men till slut hittade hon det hon sökte.. Det visade sej att Blender är en känd orkester, som varit nominerade till åtskilliga priser.. Deras sångerska har tillåmed  v u n n i t  pris..


--Visste jag väl att gossen var duktig, säjer matte och mallar sej lite smått.. Roligt att  n å n  i släkten är begåvad, säjer hon..

 

--Så skönt att vi inte är simfåglar, du matte.. Lilla hunden tycker som matte synd om sjöfåglar.. Särkilt på vintern..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards