brimikshallon

Alla inlägg den 8 december 2016

Av Kerstin Frithiof - 8 december 2016 09:13

    

Fantastiskt.. Vi kom till skogen i går också.. Visserligen var det mulet och aningen duggregn, men det var härligt ändå..


Lilla mor gick kopplad med sin lilla nos i marken.. Hör och ser lite illa gör hon, men  l u k t s i n n e t  är det inga fel på..


J a g  var lös hela tiden.. Intervalltränade och dräpte pinnar..


--Igår glömde du sätta rubrik igen, matte.. Varför  b ö r j a r  du inte kriorna med rubrik.. Hundarna begriper sej inte riktigt på sin sekreterares bakvända sätt att skriva..


--Tja, det beror givetvis på att rubriken är det sista jag skriver.. Vovvarnas  b e r ä t t e l s e  är så mycket viktigare än rubriken, tycker jag..


Ja, när matte förklarar på det här viset, tycker inte  v i  heller, att det är så viktigt med rubrik..


Men  s n y g g t  ser det ut.. Förstås..


Idag är det  v a r m t  och  m ö r k t  och så  b l å s e r  det nåt infernaliskt.. Precis rätta sortens julväder enligt matte..


Gardinerna rör sej vackert och graciöst i vinddraget.. Och matte har satt på sej en tjock tröja..


--Matte, vad är  l ö g n  för nåt.. Hundarna har funderat på begreppet lögn i flera dar, men har inte fattat vad det handlar om.. Att det kan vara nåt väldigt  f u l t  har vi begripit.. Men att det  o c k s å  kan vara nåt  b r a  har vi svårt att begripa..


--Tja, säjer matte fundersamt.. Lögn, det vill säja att  l j u g a,  det är nåt bara mänskor gör.. Och det betyder, att man beskriver ett föremål eller en handling på ett sätt som inte riktigt stämmer med verkligheten..


--Brukar  d u  ljuga, matte.. Hundarna vet inte riktigt vilka ben vi ska stå på.. Tänk om vår mänska förvanskar verkligheten för oss..


--Alla, precis alla, ljuger nån gång.. Ofta utan att ens vara medvetna om det..


--Ibland ljuger mänskor tillåmed inför sej själva.. Det kallas självbedrägeri och är tämligen vanligt, skulle jag tro..


Svansarna dalar.. Att mänskor är komplicerade varelser  v e t  vi.. Men att dom är  s å  komplicerade kunde vi inte ana.. Ljuga omedvetet och dessutom för sej själv..


--Men  d u,  matte, ljuger du också..


--Det händer, vovvarna.. Men till mitt försvar måste jag säja, att det inte händer särskilt ofta.. Och  d e t  beror inte på att jag är moraliskt högtstående på nåt sätt.. Nä, saken är den, att jag inte kan ljuga utan att det  s y n s  på mej..

 

En bild från i somras.. Den här vackra solrosen stod i trädgården mitt emot oss..

















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards