brimikshallon

Alla inlägg den 7 april 2022

Av Kerstin Frithiof - 7 april 2022 08:38


Om en liten stund ska jag åka och byta däck.. Jag höll på att skriva  ö m s a  däck, men det hade kunnat ge  associationer till kräldjurens värld..


Däcken är i gott skick och kan rulla minst en säsong till.. Sa dom på bilfirman när jag ringde och beställde tid..


I går kväll var jag på en föreläsning om tiden då vi blev svenskar..


Snapphanarna, fick jag veta, var inte alls nåra odisciplinerade rövarband utan friskytteförband avlönade av danska staten.. Dom stred inte för frihet utan för att bli återförenade med sitt gamla hemland..


Så fick man veta det..


Ofta när åhörare (nästan alltid män) ställer frågor till föredragshållaren verkar det mest vara för att visa upp sina egna kunskaper.. Helst ska dessutom kunskaperna överglänsa förerläsarens.. Tja tanken förs till tuppar på lagårdsbacken..


Jag mötte företeelsen ibland när jag gajdade i kyrkan.. 


Jag är inte alldeles fri från tuppmentalitet jag heller.. Det var så här:

Jag och ett par väninnor var på en visning i Bjälbo kyrka.. Eller rättare sagt kyrktorn.. Guiden frågade om publiken visste vad Birger Jarls son, som blev kung, hette.. 


Männen i sällskapet överröstade varandra med olika förslag, alla fel.. När inga fler namn nämndes pep undertecknad, som precis läst Dick Harryson,: "Han hette Valdemar".. 


L i t e  mallig blev jag.. Och  ä r  fortfarande.. Nu börjar Luther illfänas igen..















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards