brimikshallon

Alla inlägg den 22 mars 2021

Av Kerstin Frithiof - 22 mars 2021 07:51


I morse tänkte jag att jag skulle morgna mej lite behagligt och letade upp Johann Strauss på plattan:


Han levde och verkade i Wien, Johann, och skrev nåra av tidernas mest kända valser;

 


I morse hittade jag Kejsarvalsen, som skrevs som hyllning till kejsar Franz Josef när men han 40-årsjubilerade på tronen..

(Hoppas mitt minne inte svek mej nu, för jag gitter inte slå upp det)..


Apropå Kejsarvalsen:

I min ungdom brukade jag ligga och nattlyssna på ett musik-och kåseriprogam som sändes sent varje lillejulafton:


"Endast mamma är vaken" hette programmet och leddes av en kvinna som hette Maud Reutersvärd.. Hon kåserade och spelade olika låtar (ordet fanns nog inte då)  men  e n  "låt" återkom varje år: Kejsarvalsen..

 

Förmodligen är det Johann själv som står med fiolen i bakgrunden..


Maud Reutersvärd dog tyvärr hastigt vid relativt unga år.. Programmet dog med henne.. 


Det är måndag, och  d e t  tackar jag för.. Jag ska åka och byta däck lite senare idag.. Vädret artar sej att bli soligt, men det han varit frost i natt.. 


Herr Rönnerdahl var med mej ut när jag hämtade tidningen i morse, men han stannade på trappan och sniffade i rosenbusken.. Jag undrar när han ska komma sej för med att gå ut av egen vilja.. 














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards