brimikshallon

Alla inlägg den 12 oktober 2014

Av Kerstin Frithiof - 12 oktober 2014 08:30

    

--Deckare, sa matte med nåt som misstänkt liknade avsmak.. Jag fattar inte att jag lägger ner tid på  s å n a..


Hundarna sätter sej tillrätta.. På oss verkar det som om matte håller på att pumpa upp sej till ett vredesutbrott.. Och  s å d a n a   är alltid trevliga att bevittna.. Så länge dom inte går ut över  o s s..


--Deckare, fortsätter hon.. D o m  ska lösa mordgåtor.. Ju blodigare desto bättre.. D o m  ska inte vela omkring med familjer och snoriga ungar.. Undansmugna älskare respektive älskarinnor.. Och dom ska aldrig, aldrig utvecklas.. Dom ska vara sagofigurer.. Inte likna vanliga mänskor alls.. S å n a  ska dom vara..


--Dom enda som kan skriva om någorlunda mänskliga deckare är Mankell och Robinson och ett par till.. Han som hittade på kommissarierna  Van Weeteren och  Morse tillexempel.. Vad dom hette har jag glömt..


--Är du inte lite väl hård nu, matte.. Vovvarna är  s ä k r a  på att det finns mänskor som  g i l l a r den här sortens deckare.. Med vardagsbekymmer och snoriga ungar.. Och ont om pengar och problem med både det ena och det andra..


--Problem har väl alla till vardags.. Inte vill man läsa om romandeckarnas personliga tillkortakommande.. Det räcker väl så bra med  d o m   e g n a.. Deckare ska klart och tydligt bara vara just deckare.. Inte alls mänskliga.. Nä, just det..


--Men varför  l ä s e r  du deckare då, matte.. Det är väl bara att  s t r u n t a  i dom.. Hundarna har svårt att förstå att matte fortsätter att läsa sånt hon retar sej på..


--Det gör jag inte längre.. Jag struntar fullständigt i att öppna böcker av Läckberg och Jungstedt och allt vad dom heter.. Problemskrivarna..


--Om du skulle skriva om en deckare, matte.. Hur skulle detta fenomen vara då..


--Det skulle jag inte.. Om  j a g  skulle  skriva en kriminalberättelse så skulle det inte handla om deckare.. Mina hjältar skulle vara veritabla master criminals..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards