brimikshallon

Alla inlägg den 19 oktober 2014

Av Kerstin Frithiof - 19 oktober 2014 09:04

    

--Du kom sent hem i går kväll, matte.. Det var nästan midnatt innan du dök upp.. Förstår du inte att vovvarna är oroliga (och kissnödiga) när du håller dej hemifrån så länge..


Hundarna är inte nådiga.. Äldre damer ska inte vara ute och ränna på nätterna..


--Jag var  i n t e  ute och rände.. Jag var på Metropolitan i New York och så Figaros bröllop.. Och...


Hundarna avbryter med ett fnysande.. Hur kan matte ha hunnit till Amerika och hem igen på fem timmar.. Och  d e s s u t o m  sett en lång föreställning.. Nä,  d e n  valsen går inte vovvarna på..


Ändå  v a r  det så.. Matte såg en direktsänd föreställning på Folkets Hus-bion i Mörrum..


Hon var helt  s a l i g.. "Sanslöst bra"  var hennes omdöme.. "Helt  u n d e r b a r t"  sa hon vidare..


Jaha, hur nån kan uppskatta sånt oväsen som opera kan hundarna inte för sina små liv begripa..


--Förr tyckte jag nog som vovvarna, säjer matte eftertänksamt, men det var innan jag faktiskt  s e t t  och  h ö r t  en operaföreställning..


--Sen biografen i Mörrum börjat sända opera live för nåra år sen, har jag ofta varit där.. En del föreställningar har varit hjärtskärande sorgliga.. Andra roliga.. En del fåniga.. En del alldeles för långa.. Men vacker sång och musik har det varit i samtliga fall.. Och fantastisk dekor.. Och fullsatt salong.. Både i New York och i Mörrum..

--Nja, inte i Mörrum, kanske.. Inte  a l l t i d..


--Bara  e n  enda gång har jag tyckt att pengarna varit bortkastade, och det var när det gavs en nyskriven opera, som handlade om USA-president Nixons resa till Kina..


--Då åkte jag hem i första mellanakten..


--Nixon var bara så passé och musiken usel.. Och handlingen obefintlig..


--Finns det nån föreställning som har varit  l i t e  bättre än alla andra.. Nu börjar hundarna bli intresserade..


--Mozart.. Dom operor av Mozart jag har sett har haft precis  a l l t..


--Bortsett från Mozart det är svårt att peka ut nån särskild föreställning.. Dom flesta har varit alldeles, alldeles underbara..


--Ungefär som en bal på slottet, således, matte..


--Ungefär så, vovvarna..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards