brimikshallon

Alla inlägg den 2 september 2020

Av Kerstin Frithiof - 2 september 2020 08:43


I alla år har jag och grannen Isaksson lagt vårt trädgårdsavfall i hörnet mellan våra tomter..


Men så gick Isaksson bort för nåra år sen, och fru Isaksson tyckte väl att det stora huset och dito tomten var för mycket för henne, så hon sålde..


Det kom nya grannar och dom har småbarn.. Följaktligen tyckte dom att det borde sättas upp ett staket mellan oss.. 

(Nåt staket har aldrig funnits där men väl grönsaksland)..


Inte hade jag nåt emot att grannarna satte upp ett staket..


Vad som  s a s,  utan att  s ä j a s  var emellertid att jag borde städa upp  m i n  den av avfallshörnet.. Detta sas i n t e  alltså i  våras och först  n u  har jag fattat vad som  e g e n t l i g e n  sas.. Alltså har även jag börjat städa:

 

Jag hann så här mycket igår och lyckades frilägga början på vad som egentligen är en riktigt fin kompost.. Sen var tunnan knökfull:

 

Vad har jag lärt av detta..


Jo, att jag  i n t e  förstår  h a l v k v ä d n a  visor.. Vill man ha nåt sagt till mej måste man tala  k l a r s p r å k..

Lik förbannat hävdar jag att jag är någorlunda normalbegåvad..


Jag undrar i mitt stilla sinne hur många som är som jag.. Som måste ha klara besked för att fatta..


Dom flesta verkar emellertid att föredra att  a n t y d a  i stället för att säga som det är.. Många hemska missförstånd skulle kunna undvikas om vi svenskar talade klarspråk med varandra..


Varför  a n t y d e r  så många i stället för att säja som det är.. "En spade  ä r  en spade".. Rakt på, alltså..


Kan det beror på  k o n f l i k t r ä d s l a.. Missförstånd orsakar väl hemskare konflikter i så fall.. 


Tja..Tunnan är knökfull som sagt, och nästa städning kan inte ske förrän om 14 dar.. Tja..


Och så kommer knäckfrågan: --Skäms jag för att jag inte begrep vad grannen menade.. Nä, jag tar bara min halva av skämmandet.. Rakt av, liksom..



















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards