brimikshallon

Alla inlägg den 13 september 2020

Av Kerstin Frithiof - 13 september 2020 10:04


På kvällarna tittar jag ibland på TV.. Utom när det är  r e k l a m,  för då vänder jag oftast bort blicken..


Det är mycket med reklam som jag inte förstår.. Framför allt begriper jag inte varför reklammakarna tor att man säljer varor bättre om dom medverkande hoppar omkring, sprätter med armar och ben och gapar stort.. Allt till hetsig musik..


Utom när det är damkläder som ska göras reklam för.. Då  å l a r  pinnsmala modeller omkring och plutar med munnarna..


Jo, en sak till: Gör man reklam för  b a n k l å n  låter man  b a r n  i tidig skolålder hoppa, lyfta armarna mot skyn och gapa stort och ropa ut sin fröjd.. Tänk vad  d o m  begriper av bankaffärer..


Och så försöker man vara  p o l i t i s k  korrekt genom att anlita färgade modeller i dom allra flesta snuttar.. S å  många färgade är vi inte så  d e n  överrepresentationen är befogad..


Jag tror knappast det beror på att dom färgade har mer att spendera än vi vanliga blekfisar.. Nä, det handlar nog mest om att vara i den politiska framkanten.. Och visa att rasist  d e t  är man då inte..



Jag  u n d r a r vilka kriterier som behövs för att man ska tillåtas göra reklamfilm, och vilka det  ä r  som beställer smörjan..


Jag minns en låt från min barndom, som handlade om just reklam.. "Kom och köp konserverad gröt" hette den.. 

Idag är skämtet verklighet.. Konserverad gröt trängs på butikshyllorna med matvaror från hela världen.. Konserverade eller färska.. 


 

Jag letade bland mina bilder för att hitta nån som kunde illustrera ovanstående.. Jag hittade den här bilden, som nog är den mest misslyckade jag nånsin tagit.. Den är lika fånig som reklamfilmerna.. 


Syns det inte vad det är: Ett försök till naturfilmande.. Ekorre i hasselsnår.. 












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards