brimikshallon

Alla inlägg den 10 oktober 2018

Av Kerstin Frithiof - 10 oktober 2018 08:11


--Trallalaa.. Här ska plockas svamp och fotograferas.. Karljohan och smörsopp, fingersvamp och champinjoner..

Men inte kantareller för såna  f i n n s  inte..


Glada i hågen begav vi oss iväg till Stiby, Agneta och jag..


E n  svamp fann vi.. Men en vacker och  s t i l i g:


Och så skulle jag fotografera: Vackra höstlövklädda ekar och bokar.. För att inte tala om  l ö n n a r.. 

 

I all sin sorglighet är också det här döda trädet  v a c k e r t..  Tycker åtminstone  j a g..


U t a n  svamp åkte vi sen till Matextra i Mjällby och köpte  f l ä s k.. Och sen lagade jag lunch.. Stekte fläsket och kokte päror, som Agneta hade odlat.. Långa smala lunchkorvsliknande päror.. Konstiga att skåda men goda att äta..

 

Antingen heter dom "dansk sparris" eller "mandelpotatis"..


Hon är allt en riktig Åsa-Nissa, Agneta.. Hon odlar det mesta i täppan: lök, potatis, bär och kryddor.. Och så har hon planterat  f r u k t t r ä d.. Det har hon gjort i höst..


J a g,  som med framgång ägnar mej åt dödssynden  l ä t t j a,  blir trött bara jag tänker på hennes tomt..


Min man tillhörde också Åsa-Nisses släkt.. Han var en flitig odlare, mest av konstigheter, som han med enorm stolthet visade upp för vem  som än kom och hälsade på.. 


Han odlade nyttigheter också, som  j a g  syltade och kokte in.. Det var bara det att skörden aldrig blev uppäten..


Det är kanske därför jag inte odlar matvaror.. Men  b l o m m o r,  d e t  odlar jag..

 































































Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards