brimikshallon

Alla inlägg den 21 november 2019

Av Kerstin Frithiof - 21 november 2019 09:35


Precis nu var jag på vippen att börja storgnälla över vädret.. Men,  nä,  det är precis som de  s k a  vara framemot slutet av november.. Och gnälla ska jag  i n t e.. Det är ju ingen som helst mening med det..


I stället ska jag åka till mataffären och köpa en lägg, en kålrot och ett gäng morötter.. Potatis och kryddor har jag hemma.. Rotmos blir perfekt en sån här dag..


För trettio år sen tog jag en paus från skolan och läste turism och jobbade på hotell.. Jag minns, att jag tyckte det var underligt, att det fina hotellet i Kristianstad hade  g r ä d d e  i rotmoset..


Visserligen älskar jag grädde (och smör) men jag drar gränsen vid grädde i rotmos..


Ett tag försökte jag mej på en kärriär som vegetarian, och då lagade jag rotmos med grönsaksbuljong.. Det gick bra det med..



Jag har läst på nätet (detta apropå husmanskost) om flera olika sätt att steka  s i l l.. (Det heter sill inget annat).. 


Mannerström närapå  g r a v a r  filéerna i flera timmar innan han steker dom.. En annan stjärnkock steker sina, ogravade, vid sakta eld för att alla småben ska smälta.. 


En kock  d r a r  bort ryggfenan.. En annan  k l i p p e r  bort den.. J a g  låter den vara kvar..


Det finns tydligen   m å n g a  sätt att flå en katt.. (Suck, nu fick jag  k a t t a b s t i n e n s igen)..


Nähä.. Nu tackar jag för mej och drar till Extra i Mjällby.. 













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards