brimikshallon

Alla inlägg den 21 juli 2020

Av Kerstin Frithiof - 21 juli 2020 06:52


Nu är jag  u p p r ö r d.. Har varit ett par dar nu.. Har gått och ältat, och vreden och förtvivlan har bara växt inom mej.. 


Det handlar om  h u n d a r.. 


Aningslösa mänskor har under pandemin skaffat valpar för att sysselsätta sej.. N u  börjar semestrarna, och vart tar då valparna vägen.. Vad blir det av dom små djuren, som troligen blivit både fästa vid och präglade på sina  o vä r d i g a  familjer..


Det känns som om en stålklo vrider om mitt hjärta.. 


Och vem är dom samvetlösa "uppfödare" som säljer valpar till dessa mänskor.. Och vad gör kennelklubben..


När min man och jag, han tveksam och jag entusiastisk, beslutat att skaffa hund, fick vi åka ner till Ljungbyhed till uppfödaren och visa upp oss för godkännande..


Vi  b l e v  godkända och två dar senare fick vi hämta vår ljuvliga newfoundland, Bam-Bellas Joker..


Nu till nästa hundkapitel:

Det är inne md  b l a n d r a s h u n d a r.. Min systerdotter, som kan massor om hundar, och som hälsade på häromdan, berättade, att folk köper blandhundar för svindlande summor.. En sådan hund är ibland betydligt dyrare än en renrasig..


Särskilt efterfrågade verkar  p u d e l b l a n d n i n g a r  vara.. Med ett "poo" i "rasbeteckningen" kan man tydligen ta hutlösa priser.. Tala om att köpa grisen i säcken..


I all stillsamhet undrar jag hur en poo-bernhard eller en rotter-poo ser ut.. Och hur är deras  m e n t a l i t e t.. 


Min första hund: Stora, snälla och  s n y g g a  Joker.. Här är han halvårsgammal.. Barnet är min systerdotter, hon som numera vet så mycket om hundar.. 

 


 

Två små borders, Hallon och hans lilla mor.. H o n  var en terrier, som gillade action.. "Pilutta dej sankt Bernhard"..

(Det är lilla Hallon, som slickar sej om nosen.. Varför han korsar frambenen är väl för att han vill och  k a n)..


H a n  var alltid vänlig och älskvärd mot andra hundar.. "Du vansläktas", brukade lilla mor fnysa..





















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards