brimikshallon

Alla inlägg den 9 oktober 2019

Av Kerstin Frithiof - 9 oktober 2019 10:58

Mitt försök att torka rönnbär har i det allra närmaste misslyckats.. Dom flesta klasarna har angripits av  m ö g e l.. 

 

Jaha, så var det med  d e t  experimentet.. Jag får försöka hålla mej frisk  u t a n  rönnbär.. (Frågan är om inte  d e t  påståendet var så nära  h ä d e l s e  man kan komma)..


Apropå  h ä d e l s e.. Jag undrar egentligen vad som är synd och, än värre, hädelse.. Jag upplever en del kristna rörelser som tämligen surögda.. Endast  d e r a s  lära är den rätta.. Allt annat är synd och leder till förtappelse..


Jag måste säja att sådana läror skrämmer mej ordentligt.. Inte för att jag  t r o r  att jag kommer att hamna i helvetet.. Om det ens  f i n n s  ett sådant.. Men jag kan svårligen tänka mej trava omkring på gator av guld och knäppa på min lilla harpa.. Heller..


Nä, det är egentligen  inte  b u d s k a p e t  som skrämmer mej mest.. Det är  i n t o l e r a n s e n  och  g n e t i g h e t e n.. 


Och, ärligt talat, vissa sekters och samfunds beskrivning av staden "ovan där" låter inte alltför lockande heller.. Bara snäppet trevligare än lägenheten på källarplan..


Och.. O m  man nu har funnit nåt underbart och fantastiskt, varför tar man då på sej tagelskjortan och drar åt knutrepet ytterligare ett snäpp.. Och skrämmer och hotar i stället för att jubla och vara glad..


--Halleluja, vad jag är glad.. Kom hela världen och dela min glädje.. Nu ställer vi till ett hejdundrande kalas.. Kom som du är.. Nu ska vi ha roligt.. Ta med dej din broder och bring a bottle om du har råd.. Halleluja..


Nä,  s å  låter det nog inte.. Tvärtom: --Halleluja, nu låser vi dörren för syndare och den som "brings a bottle" slänger vi huvudstupa nerför trappan.. Den här godbiten är bara för oss, dom  s a n t  troende..


Tja.. Ibland vandrar tankarna.. Och ibland tänker jag inte alls.. Lika så gott det..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards