brimikshallon

Alla inlägg den 26 oktober 2019

Av Kerstin Frithiof - 26 oktober 2019 10:35


Idag är det höst på riktigt.. Det blåser ordentligt, och så duggregnar det.. Snart komer väl frosten också..


--Bäst att rädda vad som räddas kan av sommarens fägring.. Så tänkte jag och sprang (nja,  g i c k  så fort jag kunde nerför trappan).. Med sekatören i högsta hugg..


Fortfarande var pelargonerna väldigt "klaka" och fina.. "Klak" betyder  f r o d i g  på mitt hemspråk..

 

Jag klippte av nåra skott, satte dom i vatten och håller tummarna att  n å t  av dom ska utveckla rötter.. Moderplantorna köpte jag för tre år sen..


 

Det är inte så att jag är  s n å l  som sparar skott år från år.. Nä, jag gör det för  n ö j e s  skull.. 


Jag har tittat på en engelsk serie om vår våldsamma planet.. Ett avsnitt handlade om  e l d  (vulkaner), ett annat om 

v a t t e n  (fruktansvärda genombrott av  s m ä l t v a t t e n)  och ett tredje om  v i n d (orkaner utan dess like)..


Jag kunde inte hjälpa att jag kom att tänka på antikens fyra element, eld, vatten, luft och jord..


Tre av dom har tydligen kapacitet att förgöra det fjärde.. Med synnerligen god hjälp av släktet homo sapiens.. (Det är kanske dags att skrota beteckningen sapiens).. Tja..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards