brimikshallon

Alla inlägg den 12 mars 2020

Av Kerstin Frithiof - 12 mars 2020 09:19


Jo,  s u r d e g.. Som jag hade funderingar om i går.. Jag inventerade skafferiet och fann: en påse  r å g s i k t  och en  a p e l s i n.. Den sistnämnda var svårt angripen av  m ö g e l: 


  

Förträffligt.. Alltså finns det jästsporer i huset.. Å andra sidan hade det varit  h ö g s t  onaturligt om det  i n t e  funnits nåra..


Jag tog fram en  f ä r s k  apelsin, pressade den och rörde ut saften med vatten och rågsiskt..

 

Nu står den här brygden och gottar sej på ett någorlunda varmt och dragfritt ställe (under skrivbordet) för att förhoppningsvis utveckla sej till surdeg..


B l i r  det surdeg kommer jag att göra en deg, som får  stå och jäsa en evighet i kylskåpet, och sen ska jag baka ett bröd av sällan skådad läckerhet..


S å  är det tänkt..


Igår tog jag min första riktiga promenad sen jag stukade foten.. Det gick bra.. Alla fötter och ben klarade skivan alldeles utomförträffligt.. Men  t r ö t t  var jag..


En stilla fundering så här i pestens och ovädrens tid: Jag  u n d r a r  hur länge det ska dröja innan jag tröttnar på gammal countrymusik.. Det börjar bli dags nu..











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards