brimikshallon

Alla inlägg den 19 mars 2020

Av Kerstin Frithiof - 19 mars 2020 08:44


Igår kväll "roade" jag mej med att läsa om farsoter, som drabbat mänskligheten från gamla testamentets tid till idag..


Värst av alla var tydligen smittkoppspandemin, som härjade under långliga tider.. Böldpest och lungsot var inga trevliga bekantskaper heller.. Millioner dog.. Mässling och vattkoppor var nästintill dödliga liksom kolera och tyfoidfeber.. Annat att förtiga..


I moderna tider var spanska sjukan en förfärlig mördarpandemi med millioner liv på sitt samvete.. Aids och ebola var heller inte att leka med.. 


Asiaten gjorde jag själv bekantskap med nån gång i ungdomen.. Jag vill minnas att jag var duktigt dålig, men det var aldrig tala om att jag kunde  d ö..


Gamla testamentet då, undrar kanske nån.. Jo, det hände när, jag tror det var assyrierna, belägrade en stad i Nordriket, och då bör det ha varit nån gång på 700-talet FVT..


Invånarna vände sej till högre makter, och si, belägrarna drabbades av pest och fick dra sej tillbaka.. Manfallet var enormt..


Så  h ä r  illa är det förvisso inte idag.. Jag tycker  f o r t f a r a n d e  att riskerna är överdrivna.. Men det är  j a g  som tycker det.. En vacker dag kanske jag ligger där och coronadör.. Tja..


Enligt google uppstår farsoter i tätbebyggda samhällen där mänskor och ohyra trängs om utrymmet.. Tja.. Skapelsens krona som sagt.. Corona betyder för övrigt krona.. Ironiskt nog.. 











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards