brimikshallon

Alla inlägg den 22 mars 2020

Av Kerstin Frithiof - 22 mars 2020 08:11


En fasans tanke slog mej precis: Jag är nog en riktig  s l ö f s.. Jag skrattar åt fel saker, säjer fel saker, jag är lat och har lätt för att malla mej.. Dessutom är jag tjuvaktig.. .


Tjuvaktigheten tar sej uttryck i att jag knycker blommor.. Ja, inte så att jag   p l o c k a r  dom.. D e t  gör jag aldrig.. Någonsin.. Inte ens i min egen trägård..


Nä, jag stjäl skott och lökar.. Inte stora mängder, men lite grann..

 

Under körsbärsträdet börjar det bli gott om scilla och vårstjärna nu.. Ett par lökar av vardera snodde jag i nåt dike för flera år sen..


Ramslök har jag också stulit.. Tre lökar för åtta år sen, och dom har förökat sej så jag tillåmed har gett bort.. 


Det, som liknar tulpaner, är ramslök..  


Det är alltså på det viset, att det är ytterst lite jag stjäl.. Rovdrift avskyr jag..


Vad beträffar  l a t h e t.. Det är lika bra att medge det: jag avskyr att städa.. Har alltid gjort.. Förr gjorde jag det för skams skull, numera försöker jag med alla medel komma undan..


När jag nån gång kommit mej för med att städa börjar jag direkt malla mej.. Eller när jag gjort nåt annat jag tycker blivit bra.. Mallandet kommer som ett brev på posten..


Både lättja och högmod tillhörde den antika katalogen över dödssynder.. Jag  t r o r  inte stöld hörde dit.. 


Stefan Einhorn har satt ihop en lista över  m o d e r n a  dödssynder.. Jag  h a r  boken nånstans, men gitter inte leta upp den.. Lättja som sagt..











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards